سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابزار وبلاگ

پیچک

تاریخ : یادداشت ثابت - یکشنبه 93/1/11 | 7:29 عصر | نویسنده : محمود کاتب

اگر همه از یک چیز بدشان بیاید، آن ریبوت کردن کامپیوترشان است.

ممکن است فقط یک یا دو دقیقه طول بکشد ولی خیلی بیشتر به نظر می آید.

می خواهیم به شما راه هایی معرفی کنیم که کامپیوترتان سریع تر بوت شود.

البته در خصوص این موضوع راه حل های زیادی در اینترنت موجود است و اینکه کدام راه واقعاً کار می کند یا نه مشخص نیست.

به همین خاطر، در اینجا سعی می کنیم فقط به راه های ساده و آنهایی که از درستی آنها مطمئن هستیم اشاره کنیم. البته تعداد آنها به ده عدد محدود نمی شود ولی این ده نکته از مهم ترین و تأثیر گذارترین آنها هستند و به بهبودی سرعت بوت شدن کامپیوترتان کمک می کند.

1 – BIOS را دستکاری کنید

وقتی شما کامپیوتر خود را می خرید، BIOS آن طوری تنظیم شده است که کارها را برای شما آسان تر کند؛ اما وقتی دیگر نیازی به این تنظیمات ندارید می توانید آنها را غیر فعال کنید.

اگر هنگام بوت شدن کلید DEL را نگه دارید ( یا هر کلید دیگری که برای ورود به setup باید نگه دارید )، می توانید گزینه Quick Boot را فعال کنید و هارد دیسک را اولویت اول بوت خود قرار دهید.

تنظیمات Quick Boot آزمایش هایی که کامپیوتر در بوت شدن انجام می دهد را غیر فعال می کند و دستکاری اولویت بوت باعث می شود کامپیوتر دنبال CD یا درایو های دیگر برای بوت شدن نگردد و مستقیماً به سیستم عامل رجوع کند. طبیعتاً اگر بخواهید از CD بوت کنید، باید تنظیمات اولویت را به حالت اول برگردانید.

2 – برنامه هایی را که در Startup اجرا می شوند مرتب کنید

یکی از راه هایی که کاربرد زیادی دارد و واقعاً بوت شدن را سریع تر می کند این است که برنامه های غیر ضروری که با سیستم عامل اجرا می شوند را از لیست Startup حذف کنید.

برای این کار در قسمت Run یا قسمت جستجوی استارت منو عبارت msconfig را وارد کنید و درSystem Configuration، قسمت Startup را انتخاب کنید.

لیستی که مشاهده می کنید به شما می گوید که هر برنامه چه کاری انجام می دهد و با توجه به آنها شما می توانید تصمیم بگیرید کدام برنامه ها را حذف کنید. البته برنامه های قدرتمندی مانند Soluto برای این کار وجود دارد که به شما کمک زیادی می کند.

3 – سرویس های ویندوز را که در Startup اجرا می شوند به تأخیر بیندازید

بسیاری عقیده دارند غیر فعال کردن سرویس ها از msconfig باعث افزایش سرعت بوت بشود، اما این کار مشکلات زیادی به همراه دارد.

با این حال شما می توانید سرویس های خاصی را به تأخیر بیاندازید تا کامپیوتر سریع تر بوت شود و بعداً به راه اندازی این سرویس ها بپردازید. به هر حال شما به همه این سرویس در لحظه بوت شدن نیاز ندارید

4 – تغییر مدت زمان وقفه منو بوت

اگر از دو سیستم عامل برای بوت شدن استفاده می کنید، احتمالاً منو بوت شما مدت زمان خاصی منتظر شما می ماند تا سیستم عامل دلخواه تان را انتخاب کنید و اگر کاری انجام ندهید، با تمام شدن وقفه، کامپیوترتان با سیستم عامل پیش فرض بوت می شود.

معمولاً در ویندوز این مقدار وقفه 30 ثانیه است که اگر شما به صفحه نمایش نگاه نکنید مدت زمان زیادی است. برای تغییر مدت این وقفه، وارد msconfig شوید و قسمت BOOT.INI را انتخاب کنید و در این پنجره عددی که جلوی عبارت Timeout نوشته شده است را به عددی کمتر تغییر دهید.

اگر از لینوکس استفاده می کنید احتمالاً از منو بوت GRUB استفاده می کنید و برای تغییر مدت زمان وقفه آن باید فایل /boot/grub/menu.lst را با یک ویرایشگر متن باز کنید و قسمتی که شبیه به عبارت زیر است را پیدا کنید و عدد Timeout که به ثانیه است را تغییر دهید.

## timeout sec

# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry

# (normally the first entry defined).

timeout 3

5 – سخت افزارهایی را که استفاده نمی کنید از کار بیندازید

کامپیوترتان وقتی روشن می شود درایورهای زیادی بارگذاری می کند که بعضی از آنها را ممکن است هیچوقت استفاده نکنید.

با باز کردن Device Manager از قسمت جستجوی استارت منو می توانید همه سخت افزارهای کامپیوترتان را ببینید و دنبال آنهایی بگردید که استفاده نمی کنید. کنترل کننده های بلوتوث، مودم ها و کارت های شبکه بی سیم مجازی از مهم ترین آنها هستند.

هر کدام را که استفاده نمی کنید می توانید غیر فعال (Disable) کنید. اگر از شبکه های بی سیم استفاده می کنید، باید کارت های شبکه بی سیم مجازی را فعال نگه دارید. اگر درایورها را به روز نگه دارید به سرعت روشن شدن کامپیوترتان کمک می کند. این کار را با برنامه هایی مثل Device Doctor می توانید انجام دهید.

6 – آنتی ویروستان را فعال و به روز نگه دارید

شاید این نکته برای همه واضح باشد اما برای تأکید به آن اشاره می کنیم. یک آنتی ویروس نصب کنید، آن را به روز نگه دارید و مرتباً کامپیوترتان را اسکن کنید.

این کار بیشتر جلوی مشکلات احتمالی را می گیرد تا اینکه خود به سریع شدن بوت کمک کند؛ چراکه اگر به هر نحوی کامپیوترتان دچار هر نوع ویروسی شود، به احتمال زیاد سرعت کامپیوترتان کمتر می شود.

7 – فونت های غیر ضروری را حذف کنید

از زمان آغاز کار ویندوز، این سیستم عامل همیشه فونت ها را وقتی بوت می شود بارگذاری می کند و سرعت بوت را پایین می آورد.

تأثیرات این کار نسبت به قبل کمتر شده است ولی هنوز باعث کند شدن می شود. ویندوز 7 بیش از 200 فونت را در Startup بارگذاری می کند و حتی اگر آفیس نصب کرده باشید تعداد آنها بیشتر می شود. احتمالاً شما تعداد کمی از این فونت ها را استفاده می کنید و می توانید برای افزایش سرعت، آنهایی را که نیاز ندارید پنهان کنید.

برای این کار در پوشه Fonts، فونت هایی را که لازم ندارید انتخاب کنید و دکمه “Hide” را در Toolbar فشار دهید. با این کار اگر به آنها احتیاج داشته باشید می توانید به آنها دسترسی داشته باشید، ولی ویندوز در Startup آنها را بارگذاری نمی کند.

توجه داشته باشید با پنهان کردن تعداد کمی فونت، سرعت بوت افزایش قابل توجهی نخواهد داشت و برای این کار باید چند صد فونت را پنهان کنید.

8 – رم خود را ارتقاء دهید

نصب رم بیشتر، همیشه باعث افزایش سرعت کامپیوترتان می شود. این روز ها قیمت رم بسیار ارزان تر از گذشته است و اگر حس می کنید به رم بیشتر نیاز دارید، به راحتی می توانید آن را افزایش دهید. جایگزین کردن رم جدید کار ساده ای است حتی برای کاربران بدون تجربه.

9 – از Static IP استفاده کنید

وقتی کامپیوتر را روشن می کنید، زمان نسبتاً قابل توجهی را صرف پیدا کردن IP می کند. شما می توانید از این اتلاف وقت جلوگیری کنید و از یک Static IP استفاده کنید که تغییر نمی کند.

از آنجا که با این کار هر کامپیوتر IP مشخص خود را دارد، استفاده از Static IP علاوه بر افزایش سرعت بوت، باعث می شود مدیریت شبکه راحت تر صورت گیرد. تنظیمات IP را در کارت شبکه می توانید پیدا کنید.

10 – درایو Solid State را نصب کنید

این روزها هارد دیسکتان احتمالاً کند ترین قسمت کامپیوترتان است. یکی از بهترین تغییراتی که برای ارتقای سرعت می توانید انجام دهید، نصب یک درایو Solid State است که سرعت خواندن را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد و در نتیجه سرعت بوت شدن را افزایش می دهد.

تفاوت این درایو و هارد دیسک های قدیمی باور نکردنی است، اما از سوی دیگر، این درایوها قیمت نسبتاً بیشتری دارند و به نگهداری خاص خود احتیاج دارند. اینها راه هایی بودند که آزمایش خود را پس داده اند و می توانید به آنها اعتماد کنید و راه های متعدد دیگری نیز هستند که ممکن است سرعت بوت شدن را بهبود دهند.

اما اگر از نتیجه دستکاری کامپیوترتان مطمئن نیستید، پیشنهاد می کنیم دست نگه دارید، چرا که ممکن است ضرر آنها بیشتر از سودشان باشد.




  • دوصفر هفت
  • لوک پستیو